Wat heb jij met cijfers?
‘Cijfers op zichzelf zijn vreselijk saai. Wat de administratie interessant maakt, is de ondernemer.
Daarom werk ik bij voorkeur op locatie bij die ondernemer. Ter plekke analyseer ik dan de situatie, bedenk -liefst out of the box- oplossingen om administratieve hobbels glad te strijken en ga daar vervolgens meteen mee aan de slag. Ik neem mijn klanten niet alleen de administratie uit handen, maar adviseer en ondersteun ze ook bij hun bedrijfsvoering. Omdat ik zelf ook ondernemer ben, kan ik in hun huid kruipen en snap ik hoe dat werkt.’
Waarom koos je voor het zelfstandig ondernemerschap?
'Met mijn voorliefde voor exacte vakken heb ik na het atheneum probleemloos de heao afgerond.
Dat was in een periode waarin je tijdens het laatste studiejaar tientallen verzoeken kreeg van bedrijven of je alsjeblieft bij hen wilde komen werken. Zo ben ik de accountancy ingerold, maar dat bleek mijn wereld niet. Ik heb vervolgens bij een aantal bedrijven gewerkt, onder andere als hoofd administratie en controller. Uiteindelijk kwam ik bij een advies- en administratiekantoor terecht, waar ik mijn huidige vak tot in de puntjes heb geleerd: zelfstandig klanten bedienen, met de juiste software administraties inrichten, noem maar op. Het ondernemerschap begon langzaam maar zeker te kriebelen. Het leek me geweldig om niet meer voor een baas maar voor mezelf te werken. Toen ben ik het gewoon maar gaan doen.’
En?
‘Of je nu voor een baas of voor jezelf werkt, het vak blijft natuurlijk hetzelfde. Cijfers zijn cijfers. Maar als zelfstandig ondernemer houd je je daarnaast ook bezig met alles om die cijfers heen.
Communiceren met klanten, hun vertrouwen winnen, de administratie reorganiseren, veel regelwerk uit handen nemen: dát maakt mijn vak zo mooi. Als ondernemer naast de ondernemer staan, iets mooiers is er voor mij niet. Ik ben altijd mezelf, voer geen toneelstukje op. What you see is what you get. Ik ben ook niet bang om kritisch te zijn en pijnpunten in de organisatie bloot te leggen. Als het mijn opdrachtgever maar verder helpt. De boodschap kan nog zo naar zijn, samen zorgen we ervoor dat het alleen maar beter wordt. Een mooi compliment dat een klant mij gaf, was: ‘Ook al wil ik liever niet horen wat er allemaal mis is, jij brengt de boodschap met een sparkle en geeft mij het vertrouwen dat het goed komt.’ Blijer kun je me niet maken!’
Je werkt ook samen met andere experts?
‘Absoluut! Als een vraag van een klant niet in mijn vakgebied ligt, dan schakel ik een expert in.
De ondernemer, mijn klant, is daar immers mee geholpen. Ik zorg dat de ondernemer lekker kan doen waar hij of zij goed in is en zich niet druk hoeft te maken om de administratie en alles wat daarmee te maken heeft. Ik ben van de langdurige relaties en kijk altijd naar de toekomst. Want ervaren klanten mijn dienstverlening vandáág als leuk, constructief, eerlijk en betrouwbaar, dat moet ook mórgen nog zo zijn.’
Gun jezelf een beetje Add Control ... Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.
We kijken er naar uit jóuw verhaal te horen!
We kijken er naar uit jóuw verhaal te horen!